کد مطلب:28979
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:16
بحث تعليم اسمأ و اين كه اسمأ چه بوده و حضرت آدم با چه زباني به درگاه خداوند توبه نمود را توضيح دهيد؟
در آيه 31 سوره بقره آمده است: {A{/Bوَ عَلَّمَ آدَمَ اَلْأَسْماءَ كُلَّها{w1-5w}{I2:31I}/}A} منظور از «اسماء» تنها يك سلسله اسامي و نام هاي بدون معنا نيست؛ بلكه منظور حقايق و اسرار عالم هستي است؛ يعني، منظور معاني اين اسما و مسمّاهاي آنها بوده است. اگر تنها نام ها و الفاظي بدون معنا بود كه براي آدم، افتخاري به حساب نمي آمد. آدم با فراگيري اين علوم، امكان آن را يافت كه از مواهب مادي و معنوي اين جهان، در مسير تكامل خويش بهره گيرد. هم چنين آدم، استعداد نام گذاري اشياء را فرا گرفت كه اين نيز خود نعمت بزرگي است و اصولاً اگر اين نام گذاري ها نبود، علوم و معارف از گذشتگان به آيندگان انتقال نمي يافت. البته تعليم اسما بدين معنا نيست كه كلاسي بود و يكي به آدم ياد داده شد؛ بلكه بدين معنا مي باشد كه او، استعداد فراگيري اين حقايق را يافت و اين گونه آفريده شد. به نظر علامه طباطبايي، مراد از كلمات آن چيزهايي است كه در موضوع تعليم اسماء محقق شده است چرا كه موضوع تعليم اسماء موجب گرديد اعتراض ملائكه مسدود گردد و حجت بر آنها تمام شود. از اين ها معلوم مي شود كه در اين قضيه چيزي بوده است كه مي توانست آدم به آن چيزها متمسك و متوسل شود، {V(ر.ك: ترجمه تفسير الميزان، ج 1، ص 176)V}. روايات شيعه و اهل سنت گواهي مي دهند كه او، خدا را به حق پيامبر اسلام سوگند داد و چنين گفت: {Hاسألك بحق محمد الا غفرت لي H}، {V(سيوطي، الدر المنثور، ج 1، ص 58)V} و در برخي از روايات آمده است كه چنين گفت: {Hاللهم اني اسألك بحق محمد و آل محمد سبحانك لا اله الا انت عملت سوءاً و ظلمت نفسي فتب عليّ انك انت التواب الرحيم H}، {V(همان، ص 60 - 61 و نيز: تفسير برهان، ج 1، ص 86، روايت 2)V}. ابن نجار از ابن عباس نيز نقل مي كند كه: من از رسول خدا درباره كلماتي كه آدم آنها را از پروردگارش تلقي كرد پرسيدم، او فرمود: {Hسأل بحق محمد و علي و فاطمه والحسن والحسين الا تب عليّ، فتاب عليه H}، {V(مدارك پيشين)V}.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.